HVIS DU KAN SVARE "JA" TIL LANGT DE FLESTE AF DISSE PUNKTER OMKRING DIT BARN, VIL DET HØJST SANDSYNLIGT VÆRE HØJT BEGAVET.
• Begyndte at læse i en tidlig alder
• Har komplicerede legeregler så andre børn har sværtved at forstå dem
• Stiller mange spørgsmål til livet, døden, universet og verdens opståen
• Leder tit efter meninger og sammenhænge
• Lægger mere mærke til detaljer, f.eks. andresmennesker frisure og småting i hverdagen
• Har et større ordforråd en jævnaldrende
• Har en filosofisk vinkel til verden
• Har en ekstrem evne til at fordybe sig i et emne detselv finder interessant
• Er meget videbegærligt
• Har en tendens til at spørge, spørge og spørge, vil vide alt og gerne i detaljer
• Har ikke lyst til at gøre ting, som det ikke kan finde udaf at gøre perfekt.
• Er perfektionistisk og pertentligt
• Udfører tingene langsomt og meget omhyggeligt
• Stiller meget store krav til sig selv og er selvkritisk
• Giver dit barn udtryk for, at man skal opføre sigordentligt
• Retter barnet tit på andre
• Trives bedst i små grupper eller én-til-én.
• Kan barnet blive flagrende, voldsomt udadreagerende,både fysisk og verbalt når det skal være med i en stor gruppe eller det trækker det sig tilbage.(meget udadreagerende eller meget indadvendt)
• Er meget kontaktsøgende overfor voksne eller yngrebørn, end over for jævnaldrende børn
• Har motoriske vanskeligheder, såsom problemer med at tegen, cykle, snøre snørebånd i forhold tiljævnaldrende.
• Har brug for mere struktur i hverdagen end jævnaldrende
• Er lidt mere af det hele; mere distræt, mere sart, merekoncentreret, mere nysgerrigt, mere følsomt, mere obsevant.
• Har det en stor retfærdighedssans
VIDSTE DU AT INTELLIGENTE BØRN:
* også bliver kaldt højt begavede børn,børn med særlige forudsætninger, kloge børn og talentfulde børn.
* tit har det meget svært i skolen, både med lærere og andre elever.
* tit bliver forvekslet med børn med asperger eller ADHD
* kan have autistiske træk
* er asynkron udviklet, forud intelligent - bagudmotorisk/følelsesmæssigt.
* absolut ikke er god til alting* har en anden form for humor
* føler sig ofte anderledes
* kan ikke altid selv løse problemer
* har brug for faste rammer i hverdagen
* har ofte en stor retfærdighedssans
* viser ikke altid hvad de er gode til, de skal tit motiveres til det.
* er ofte ordkløvere
* kan være meget diskussionslystne - vil gerne ha´ ret.
* kan være meget sarkastiske - ofte grænsende til det grusomme.
* har tit en dårlig fin- eller grovmotorik, f.eks. svært ved at cykle eller snøre snørrebånd.
* lærer tit sig selv at læse eller regne i en tidlig alder
* har brug for ligesindende til at spejle sig i
* er børn mange lærer, pædagoger og psykologer aldrig har hørt om.
* tænker abstrakt i en tidlig alder
* har tit fantasivenner
* er god til at "regne den ud" - men nødvendigvis ikke god til at regne.
* interesser sig ofte for universet og verdens opståen
* bliver tit mobbet i skolen, pga. sin anderledeshed.
* har alt for længe været tabu i Danmark
* er ikke genier
* kan også være ordblinde eller talblinde.
* får ikke altid gode karakterer i skolen
* får ikke altid den undervisning de har ret til.
* præsterer lang under niveau, hvis de ikke bliver stimuleret fagligt.
* kan udvikle dårlige arbejdsvaner, nægter at lave opgaver færdige eller lave lektier.
* kan koncentrere sig i længere tid om en opgave, hvis de er motiverede
* er gode til puslespil og labyrinter i en tidlig alder
* fungerer ikke altid godt socialt, holder sig på sidelinien eller trækker sig fra større grupper.
* udgør ca. 2-5 % af en årgang
* findes i alle udstøbninger
* sidder i alle skoleklasser (gennemsnitlig 1-2 elev i hverklasse)
* har lavt selvværd
* har et højt indlæringspotentiale
* glemmer også ind imellem
* er meget følsomme også for for lyde, berøring.
* har svært ved at sætte sig ind i andres lege
* er tit meget perfektionistiske
* er selvretfærdige (set udefra)
* har ofte et lille søvnbehov
* kommer fra alle slags familier
* vil indimellem gerne styre legen, laver egne regler
* kræver meget støtte
* kræver at få forklaret mange ting
* misforstår tit tingene
* griner ikke af de samme vittigheder som andre
* tænker mere over livet og døden i en tidlig alder
* bryder sig ikke om større grupper
* foretrækker tit sit eget selskab
* er ekstrem nysgerrige, går tit i detaljer
* kan være meget udreagerende (slå, sparke, skældsord)
* kan være meget indelukkede (kan være svære at komme i kontakt med)
* har tit svært ved det, andre har det let ved
* har tit let ved det, andre har svært ved
* bliver tit svigtet i skolen pga. af uvidenhed.
* sætter tit tingene i system
* har tit tidligt et stort ordforråd
* bryder sig ikke om gruppearbejde
* kan virke nørdede
* har en meget stor empati
* har en stor voksenkontakt* har større chance for psykiske lidelser som voksen
* findes overalt
* er ikke små voksne
* er IKKE børn der kan stå på et ben, mens de citerer det periodiske system og spiller Mozart samtidigt.
• Har komplicerede legeregler så andre børn har sværtved at forstå dem
• Stiller mange spørgsmål til livet, døden, universet og verdens opståen
• Leder tit efter meninger og sammenhænge
• Lægger mere mærke til detaljer, f.eks. andresmennesker frisure og småting i hverdagen
• Har et større ordforråd en jævnaldrende
• Har en filosofisk vinkel til verden
• Har en ekstrem evne til at fordybe sig i et emne detselv finder interessant
• Er meget videbegærligt
• Har en tendens til at spørge, spørge og spørge, vil vide alt og gerne i detaljer
• Har ikke lyst til at gøre ting, som det ikke kan finde udaf at gøre perfekt.
• Er perfektionistisk og pertentligt
• Udfører tingene langsomt og meget omhyggeligt
• Stiller meget store krav til sig selv og er selvkritisk
• Giver dit barn udtryk for, at man skal opføre sigordentligt
• Retter barnet tit på andre
• Trives bedst i små grupper eller én-til-én.
• Kan barnet blive flagrende, voldsomt udadreagerende,både fysisk og verbalt når det skal være med i en stor gruppe eller det trækker det sig tilbage.(meget udadreagerende eller meget indadvendt)
• Er meget kontaktsøgende overfor voksne eller yngrebørn, end over for jævnaldrende børn
• Har motoriske vanskeligheder, såsom problemer med at tegen, cykle, snøre snørebånd i forhold tiljævnaldrende.
• Har brug for mere struktur i hverdagen end jævnaldrende
• Er lidt mere af det hele; mere distræt, mere sart, merekoncentreret, mere nysgerrigt, mere følsomt, mere obsevant.
• Har det en stor retfærdighedssans
VIDSTE DU AT INTELLIGENTE BØRN:
* også bliver kaldt højt begavede børn,børn med særlige forudsætninger, kloge børn og talentfulde børn.
* tit har det meget svært i skolen, både med lærere og andre elever.
* tit bliver forvekslet med børn med asperger eller ADHD
* kan have autistiske træk
* er asynkron udviklet, forud intelligent - bagudmotorisk/følelsesmæssigt.
* absolut ikke er god til alting* har en anden form for humor
* føler sig ofte anderledes
* kan ikke altid selv løse problemer
* har brug for faste rammer i hverdagen
* har ofte en stor retfærdighedssans
* viser ikke altid hvad de er gode til, de skal tit motiveres til det.
* er ofte ordkløvere
* kan være meget diskussionslystne - vil gerne ha´ ret.
* kan være meget sarkastiske - ofte grænsende til det grusomme.
* har tit en dårlig fin- eller grovmotorik, f.eks. svært ved at cykle eller snøre snørrebånd.
* lærer tit sig selv at læse eller regne i en tidlig alder
* har brug for ligesindende til at spejle sig i
* er børn mange lærer, pædagoger og psykologer aldrig har hørt om.
* tænker abstrakt i en tidlig alder
* har tit fantasivenner
* er god til at "regne den ud" - men nødvendigvis ikke god til at regne.
* interesser sig ofte for universet og verdens opståen
* bliver tit mobbet i skolen, pga. sin anderledeshed.
* har alt for længe været tabu i Danmark
* er ikke genier
* kan også være ordblinde eller talblinde.
* får ikke altid gode karakterer i skolen
* får ikke altid den undervisning de har ret til.
* præsterer lang under niveau, hvis de ikke bliver stimuleret fagligt.
* kan udvikle dårlige arbejdsvaner, nægter at lave opgaver færdige eller lave lektier.
* kan koncentrere sig i længere tid om en opgave, hvis de er motiverede
* er gode til puslespil og labyrinter i en tidlig alder
* fungerer ikke altid godt socialt, holder sig på sidelinien eller trækker sig fra større grupper.
* udgør ca. 2-5 % af en årgang
* findes i alle udstøbninger
* sidder i alle skoleklasser (gennemsnitlig 1-2 elev i hverklasse)
* har lavt selvværd
* har et højt indlæringspotentiale
* glemmer også ind imellem
* er meget følsomme også for for lyde, berøring.
* har svært ved at sætte sig ind i andres lege
* er tit meget perfektionistiske
* er selvretfærdige (set udefra)
* har ofte et lille søvnbehov
* kommer fra alle slags familier
* vil indimellem gerne styre legen, laver egne regler
* kræver meget støtte
* kræver at få forklaret mange ting
* misforstår tit tingene
* griner ikke af de samme vittigheder som andre
* tænker mere over livet og døden i en tidlig alder
* bryder sig ikke om større grupper
* foretrækker tit sit eget selskab
* er ekstrem nysgerrige, går tit i detaljer
* kan være meget udreagerende (slå, sparke, skældsord)
* kan være meget indelukkede (kan være svære at komme i kontakt med)
* har tit svært ved det, andre har det let ved
* har tit let ved det, andre har svært ved
* bliver tit svigtet i skolen pga. af uvidenhed.
* sætter tit tingene i system
* har tit tidligt et stort ordforråd
* bryder sig ikke om gruppearbejde
* kan virke nørdede
* har en meget stor empati
* har en stor voksenkontakt* har større chance for psykiske lidelser som voksen
* findes overalt
* er ikke små voksne
* er IKKE børn der kan stå på et ben, mens de citerer det periodiske system og spiller Mozart samtidigt.