Citater

De intelligente børn af Ole Kyed:
"Vi siger gerne, at alle børn skal have lige muligheder. Fint nok. Men hvis vi vender den om og siger, at en mus og en elefant skal have samme mængde føde, vil den ene dø af sult. Således også med børn."Citat fra bogen: De intelligente børn af Ole Kyed

Ole Kyeds hjemme:
Der er kun få her i landet, der har beskæftiget sig med højt begavede børns trivsel i skolen. Jeg oplever af og til, at skolerne svigter netop disse elever, som ind imellem bremses af uvidenhed, magtesløshed og fordomme. Resultatet er, at mange af børnene paradoksalt nok klarer sig dårligt senere i livet.

"Fokus på Højt begavede børn"
Vi bliver kun stærkere når det er svært.Når man skal træne for at blive stærkere, for at få større muskler, kan det kun ske ved at man presser sig til det yderste og giver den lidt ekstra hver gang, selv om det kan være svært i starten og det synes at være hårdt arbejde, men til sidst vil der komme et godt resultat ud af det. Sådan er det også med højt begavede børn, de har brug for at træne hjernen og bruge den, for at blive stærkere til mange ting, opgaver og problemstillinger.Der er ingen der får store muskler, bliver stærkere eller styrket, af at sidde i et motionscenter og se andre træne, og der er ingen højt begavede børn der bliver stærke, styrket eller udfordret af at sidde i en klasse og kede sig, fordi de ikke får lov til at træne deres hjerne, men bare kikker på. 

 Fokus på Højt begavede børn"
Nogle gange kan det være svært at forklare, hvordan et højt begavet barn oplever skoledagen og hvad behovene er, så derfor kan metaforer være en hjælp til, billedligt talt, at forstå behovet, som bl.a.:
Når et højt begavet barn sidder i klassen og ikke får nogle udfordringer og ikke bliver mættet intellektuelt, skal man forestille sig, hvordan det ville være selv at sidde i et selskab, hvor man ...spiser eller måske ligefrem forstille sig, at børnene får serveret en menu i skolen, hvor alle får serveret en lækker bøf med sovs og kartofler m. tilbehør og måske endda dessert, altså noget alle kan blive mætte af og ofte vil spise med velbehag, men samtidig får det højt begavede barn blot serveret en skål salatblade, som de måske ikke engang gider spise, fordi den er kedelig, ikke smager af noget, eller som de har spist op længe før de andre. Alle bliver mætte, undtagen det højt begavede barn.Som kroppen har brug for den rigtige føde og næring til at kunne fungerer, har de højt begavede børn også brug for intellektuelt føde og næring, i form af udfordringer og opgaver tilpasset dem, for at kunne fungerer gennem livet og skoledagen. Så når vi taler så meget om, at madpakken skal være sund og nærende for at børnene skal kunne fungerer i skolen, så kan man jo spørge sig selv om, hvilken intellektuel madpakke det ofte er, der bliver serveret for de højt begavede børn i skolen?   

Frodo 11 år.
»Der er rigtig mange, som misforstår det og tror, at man ved meget. Not even close. Vi lærer nemt, men det betyder ikke, at vi ved meget. Det betyder bare, at vi potentielt kan vide rigtig meget«.

"Fokus på Højt begavede børn"
Det er ikke altid en gave at være højt begavet.Mange højt begavede børn er udsatte på mange områder i deres liv, både på det faglige, sociale og følelsesmæssige, og ofte så meget, at de antager at det er normalt alt det de oplever. Når de så står over for opgaver eller ting som de ikke kan mestre, kan de meget nemt komme til at føle, at de er en fiasko – og dette er det direkte resultatet af manglende udfordringer og forståelse i livet. Mange af børnene vil ofte opleve frustration og kedsomhed, og det kan være svært, især for de mere perfektionistiske børn at indse, at en fejl burde være en mulighed for at udforske alternative muligheder.
Derfor vil det nok først være en gave, at være højt begavet barn, når omverdenen, der i blandt - især fagfolk - der omgås børnene, forsigtigt pakker gaven op, ser på indholdet, beundre gaven, læser brugsanvisningen grundigt og anvender den rigtigt, til de formål den er skabt til, så den ikke går i stykker. 

 Linda K. Silverman
"Høj begavelse er ikke hvad du gør eller hvor hårdt du arbejder. Det er hvem du er. Du tænker anderledes, du oplever livet intenst, du tager hånd om uretfærdighed, du søger mening"

Ella Idsøe:
Det er naturstridigt at holde højtbegavede børn tilbage. Det er bevist, at de kognitivt fungerer på en helt anden måde. De tænker hurtigere og mere komplekst.

Sharon Duncan:
Som forældre til begavede børn, undres vi undertiden over hvad vores børn er i stand til og forstår. Vi undres over, hvordan de bare ved ting de aldrig er blevet undervist i.Vi kan næsten være sikre på at støde ind i folk, der vil benægte de ting vi har været vidne til omkring vores børn, er mulige. Da det vi nogle gange ser trodser logikken, kan mødet med folk som dette få os til at sætte spørg...smålstegn ved, om det vi ved om vores børn er sandt.Trods det, at vi det meste af tiden er fortalere for dem og forsøger at forklare hvad de har brug for, hvad de behøver, hvordan de tænker og hvordan de føler, frygter vi nok mest spørgsmålet: ”hvordan er det muligt”? Fordi helt ærligt, ofte har vi ikke svaret. Derfor er det vigtigt at minde os selv om at lytte til samme råd, vi giver dem:”Der vil være nogle ting i livet, som du bare ved, ser, eller føler, som andre ikke kan vide, se eller føle. Stol på dine instinkter, og tillad ikke dig selv at blive overbevist om at du er forkert, af dem der ikke ser hvad du ved er sandt. 

Signe Mogensen:
"Hvis dit barn er så klogt, hvorfor skal det så have hjælp?"

Signe Mogensen
:"Det er svært at skulle fortælle andre at mit barn er højere begavet. FY- ordet. Janteloven træder straks i kraft "Tror du dit barn er bedre end mit"? Men det handler jo slet ikke om hvem der er bedst, men hvem mit barn er, hvordan mit barn tænker og fortolker."

Rådgivning? Benyt venligst kontakt formularen

Rådgivning? Benyt venligst kontakt formularen

Kontaktformular

Navn

Mail *

Meddelelse *