tirsdag den 27. maj 2014

Faglige huller


Mange begavede børn har faglige huller og ses dermed ikke som dygtige eller kloge.

Der kan være faglige huller af flere årsager. Her er nogle.



  • De kan ikke se meningen med, hvorfor de skal kunne det imellem starten og resultatet.
  • De har lært grund principperne for mange år tilbage og viden ligger latent. De ved det bare, men kan ikke sætte det sammen med det, som det nu skal bruges til. Derfor kan de også nogle gange regne ting ud, uden mellemregninger, for hjernen er bare hurtig og ved det.
  • Det hjælper ikke at lade et begavet barn repetere, for det kan de slet ikke. De lærer af nye udfordringer, ikke af det de har forstået.
  • De har klæbehjerne og skal ofte kun se det en eller to gange, så er det videre til næste udfordring. Til gengæld kan de også have svært ved lige at se fidusen, men når den er der, sidder den.
  • Det som er lært, sidder fast og ligger der for altid.
  • De husker godt, og kan indimellem det hele udenad, uden af vide hvordan eller hvorfor.
  • De kan have en bagvendt indlæring, og gør derfor tingene på deres egen måde, og den passer ikke altid sammen med måde de forventes at lave det på.







Rådgivning? Benyt venligst kontakt formularen

Rådgivning? Benyt venligst kontakt formularen

Kontaktformular

Navn

Mail *

Meddelelse *