tirsdag den 27. maj 2014

Uden succes muligheder - hvorfor så prøve?

www.giganoerdellertalent.blogspot.dk

Mange begavede børn i de danske skoler, sidder og keder sig bravt. Så bravt at de nærmest er gået i stå. Da kan have meget svært ved at følge med i det som undervises i, simpelthen pga. manglende udfordringer.


Loven siger at alle skal undervises efter deres potentiale, men virkeligheden er en anden.



Når de så sidder og keder sig, bliver nogle urolige og ukoncentrerede. Nu gik de over til, at blive de børn som ses som værende "problem"børn, forstyrrende og uarrangerede. De sakker mere og mere bagud.

Intelligente børn skal udfordres, og bruge deres hjerne, men bliver det ikke, for ofte ved lærerne ikke hvordan. Der er kun en vej og det er via interesse og sværhed.

Læreren ser en der ikke følger med, har måske en del faglige huller osv, og derfor for de noget lettere materiale. Både for at samle op på den viden, læreren mener eleven mangler, men også for at barnet ikke skal føle nederlag.

Men det er netop nederlag sådan et barn vil føle. 



"Ved læreren slet ikke hvad jeg kan? - Tror de virkelig jeg er så dum?" osv osv.

DET giver nederlag på nederlag, og lysten mangler til at følge med og fortsætte.

For som så mange andre, vokser man kun ved at overvinde ting, at føle sejren og det sus og glæde det giver, når noget lykkes.

Dette bliver totalt frataget de intelligente børn i dagens skoler.



Det pudsige er jo, at alle ville føle det mærkeligt, hvis man inden for sporten ikke ønskede at hoppe højere end sidst, at slå sin egen rekord. Løbe hurtigere.... Løbe længere.... At løbe både hurtigere og længere i samme løb. 

Konstant er det en ny udfordring. Konstant handler det om at slå en rekord. Konstant handler det om nå et skridt videre.

Sådan er det også med intelligente børn og deres hjerner.
 Lad også dem føle deres sejr!!!







Rådgivning? Benyt venligst kontakt formularen

Rådgivning? Benyt venligst kontakt formularen

Kontaktformular

Navn

Mail *

Meddelelse *